سلام ، آیا این بازدید اول شماست ؟ یا
تبلیغات در این انجمن
×
+
سفارش تبلیغات
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 10

موضوع: آموزش انکودینگ ویدئو با HandBrake

  1. #1
    ناظم بخش سخت افزار
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    ارسال ها
    1,722
    محل سکونت
    Tabriz
    محصول امنیتی
    Kaspersky
    تشکر تشکر کرده 
    3,369
    تشکر تشکر شده 
    9,810
    اعتبار کاربر
    1

    Post آموزش انکودینگ ویدئو با HandBrake


    سلام.



    در این آموزش قصد دارم مراحل انکود ویدئو با کدک x264 از طریق نرم افزار HandBrake رو شرح بدم.

    ممکنه حین خوندن این آموزش با اصطلاح های ناآشنای زیادی روبرو بشد و این باعث بشه نتونید پیش برید. برای همین توصیه میکنم پیش از شروع خوندن این آموزش حتماً تاپیک "خلاصه ای از مبانی Encoding ویدئو" رو مطالعه کنید.
    عنوان: خلاصه ای از مبانی Encoding ویدئو



    اگر دوست دارید بیشتر با ویژگی ها و تنظیمات کدک x264 آشنا بشید میتونید اینجا مراجعه کنید:

    عنوان: x264 Settings



    پیشاپیش از وجود خطاهای احتمالی و تایپی در آموزش عذرخواهی می کنم. اگر خطایی در آموزش هست میتونید از طریق پیام خصوصی یا پیام بازدیدکنندگان با من در میون بذارید تا بعد از بررسی اصلاح بشه.

    سوالاتتون در رابطه با HandBrake رو در تاپیک خودش به آدرس زیر مطرح کنید. اگه سوال یا کمکی هم در رابطه با این آموزش می خواهید از تاپیک زیر برای مطرح کردنش استفاده کنید:

    عنوان: مباحث HandBrake


    ممنون از همگی.
    آموزش انکودینگ ویدئو با HandBrake تصاویر پیوست شده
    ویرایش توسط S!RUS : 13-10-2016 در ساعت 08:54 دلیل: بازگردانی تصاویر

  2. کاربران : 37 تشکر کرده اند از شما wasted برای ارسال این پست سودمند:


  3. #2
    ناظم بخش سخت افزار
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    ارسال ها
    1,722
    محل سکونت
    Tabriz
    محصول امنیتی
    Kaspersky
    تشکر تشکر کرده 
    3,369
    تشکر تشکر شده 
    9,810
    اعتبار کاربر
    1

    پیش فرض وارد کردن ویدئو / تنظیمات رزولوشن / تنظیمات Codec، Ratecontrol، Framerate و Container

    1- وارد کردن فایل های ویدئویی داخل برنامه

    HandBrake اکثر فایل های ویدئویی رو به عنوان سورس (ورودی) پشتیبانی میکنه و شما به Decoder مجزا نیاز ندارید. برای وارد کردن فایل دو راه موجود هست.



    روش اول: روی قسمت مشخص شده کلیک و با انتخاب یکی از گزینه های موجود، فایل ویدئویی خودتون رو وارد کنید.
    روش دوم: فایل ویدئویی مورد نظر رو درگ و روی قسمت مشخص شده در تصویر دراپ کنید.

    2- تنظیم رزولوشن ویدئوی خروجی


    متاسفانه HandBrake امکانات Crop و ریسایز چندان مناسبی نداره. ولی باز هم میشه با چیزهایی که در اختیارمون گذاشته عملیات Crop و Resize و تنظیمات رزولوشن رو انجام بدیم.

    نکته: برای درک بهتر این قسمت باید بخش های مربوط به Aspect Ratio ، Video Resolution و Anamorphic Encoding در تاپیک مبانی انکودینگ ویدئو رو مطالعه کنید.

    در تصویر زیر، همونطور که میبینید تنظیمات مربوط به رزولوشن ویدئوی خروجی در تب Picture قابل دسترسی هست.



    در بخش آبی تنظیمات مربوط به Crop رو میبینیم. دوتا گزینه داریم. یکی Automatic و دیگری Custom. Crop اتوماتیک این برنامه خیلی دقیق و قابل اعتماد هست. ولی اگر میخواید خودتون مقادیر Crop رو وارد کنید گزینه Custom رو انتخاب کنید.


    در بخش بنفش مشخصات سورس و محل تعیین عرض و ارتفاع ویدئو رو داریم.

    در بخش قرمز دو قسمت داریم. یکی مربوط به module ها هست. اگر قبلاً مبانی رو مطالعه نکردین، به طور خلاصه بدونید که module یا mod مقداری هست که عرض و ارتفاع ویدئو به طور مشترک به اون بخش پذیر هستند. مثلا 480×640 که هم عرضش بر 16 بخش پذیره و باقی مانده نداره و هم ارتفاعش. ترجیحاً برای سهولت Decode شدن خروجی موقع پخش در Device ها و Player های سخت افزاری سعی کنید از رزولوشن های mod16 استفاده کنید. مگر اینکه به دست آوردن رزولوشن mod16 تناسب عرض و ارتفاع ویدئو رو بیش از حد تحت تاثیر قرار بده که در اون صورت مدهای پائین تر پیشنهاد می شه.

    در قسمت Anamorphic ما فقط با دو گزینه Strict و Custom کار میکنیم. خودم شخصاً زیاد نتونستم با گزینه Loose چیزی که میخوام رو به دست بیارم و چندان به کارم نمیاد. ازش صرف نظر میکنم.

    گزینه Strict اینطور عمل میکنه که مقادیر Crop رو بدون توجه به Aspect Ratio از رزولوشن سورس کم میکنه. اما در قسمت Custom شما میتونید همزمان با Crop، ویدئو رو Resize کنید، Display Aspect Ratio رو تعیین کنید (از طریق Display Width) و Pixel Aspect Ratio رو مشخص کنید.

    در بخش زرد رزولوشن خروجی در حین پخش رو میبینیم. (فقط در حالت Strict و Loose دیده میشه)

    تنظیم رزولوشن به عهده خودتون هست، چون مقادیر در ویدئوهای مختلف، تفاوت هست. اما اگر در تنظیم رزولوشن به مشکل برخوردید میتونید در تاپیک "مباحث HandBrake" مطرح کنید تا کمکتون کنیم.

    3- فیلترها



    در این قسمت میتونید فیلترهایی مثل Detelecine ، Deinterlace و ... رو اعمال کنید. لازمه قبل از کار با این فیلترها پست های شماره 11، 14 و 15 تاپیک مبانی انکودینگ رو مطالعه کنید.
    چون این فیلتر ها "باید" بر اساس شرایط سورس اعمال بشن و بستگی به خود سورس دارن. فقط یه نکته اضافه می کنم که وقتی از decomb استفاده کنید دیگه نیازی به deinterlace نیست و بلعکس. پس بیخودی با استفاده همزمان از هردوشون زمان و پردازش سی پی یو رو تلف نکنید.
    اما Denoise رو برای فیلم معمولا روی weak تنظیم کنید چون به فشرده سازی کمک می کند. medium هم گاهی کمک می کنه و گاهی علاوه بر این که کمک می کنه باعث مات شدن تصویر نیز می شه. برای همین توصیه می کنم جایی که لازمه تا medium بالا برید. از strong هم پرهیز کنید چون معمولاً باعث بوجود اومدن حالت Banding Atrifact توی تصویر می شه.

    4- تنظیمات Codec، Ratecontrol، Framerate و Container

    نکته: برای درک بهتر این قسمت لازمه مباحث مربوط به Codec، Ratecontrol، Framerate و Container در تاپیک مبانی انکودینگ ویدئو رو مطالعه کنید.
    اینجا ما در تصویر چهارتا بخش داریم.



    بخش بنفش: این بخش خیلی ساده هست. اینجا Container مورد نظر رو انتخاب میکنید. در HandBrake ما دو Container مناسب برای فرمت H.264 رو در اختیار داریم. MP4 و MKV. تفاوت چندانی بین این دو Container نیست. MP4 برای استفاده در بیشتر گجت ها مثل موبایل و تبلت مناسب هست و Compatibility بیشتری داره. اما MKV تا اونجا که اطلاع دارم میتونه هرچندتا استریم تصویر، صدا و زیرنویس رو در خودش جا بده، اما اگر سازگاری با انواع پلیرها، وسیله ها و برنامه های ویرایش فیلم (مثل Adobe Premiere Pro) مد نظرتون هست MP4 مناسب شماست. همچنین MP4 بصورت رسمی از DTS-HD و OGG برای فرمت صوتی پشتیبانی نمی کنه.


    بخش نارنجی: اینجا ما دوتا قسمت داریم. یکی انتخاب فرمت و کدک هست، و دیگری framerate ویدئو. ما با سایر فرمت ها کاری نداریم. در این آموزش فقط فرمت H.264 مد نظرمون هست. در بخش framerate میتونید نرخ فریم مورد نظر رو از لیست انتخاب کنید. گزینه same as source همون framerate سورس رو برای خروجی استفاده میکنه. اون دوتا گزینه در پایین هم framerate ثابت و متغییر رو تعیین میکنن.

    بخش سبز: در این بخش، HandBrake دو متود Ratecontrol در اختیار ما قرار میده. ABR و CRF. برای اطلاعات کامل تر در مورد تفاوت این دو متود Ratecontrol به تاپیک مبانی انکودینگ ویدئو مراجعه کنید. همچنین در متود ABR حالت 2-pass encoding هم داریم. برای first pass سریعتر حتماً از گزینه Turbo First Pass استفاده کنید.

    در پست بعدی به بررسی کامل بخش آبی میپردازیم ...
    آموزش انکودینگ ویدئو با HandBrake تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg 2.1.jpg (21.2 کیلو بایت, 96 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 2.2.jpg (89.3 کیلو بایت, 95 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 2.3.jpg (33.2 کیلو بایت, 98 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 2.4.jpg (137.6 کیلو بایت, 98 نمایش)
    ویرایش توسط S!RUS : 13-10-2016 در ساعت 08:56 دلیل: بازگردانی تصاویر

  4. کاربران : 30 تشکر کرده اند از شما wasted برای ارسال این پست سودمند:


  5. #3
    ناظم بخش سخت افزار
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    ارسال ها
    1,722
    محل سکونت
    Tabriz
    محصول امنیتی
    Kaspersky
    تشکر تشکر کرده 
    3,369
    تشکر تشکر شده 
    9,810
    اعتبار کاربر
    1

    پیش فرض بررسی تنظیمات آماده کدک x264



    بخش آبی: مهم ترین بخش از بین این چهارتا بخش اینجاست. اگر شما اطلاعات زیادی از تنظیمات کدک x264 ندارید و میخواید از تنظیمات پیشفرض کدک استفاده کنید، این بخش مناسب شماست. اگر به تنظیمات کدک وارد هستید و میخواید خودتون این کارو انجام بدین، کافیه تیک Use Advanced Tab Instead رو بزنید. البته به این معنی نیست که هرکس به این قسمت اکتفا کنه یعنی با تنظیمات این کدک آشنایی نداره.

    ابتدا preset های آماده کدک رو بررسی میکنیم، بعد میریم سراغ تب Advanced.

    x264 preset: کدک x264 چند دسته از تنظیماتش رو به صورت پیش فرض آماده کرده که preset نام دارن. این preset ها بر اساس سرعت انکود از سریع ترین تا کندترین مرتب شدن. در این نوار یکی از preset های آماده کدک رو برای انکود انتخاب میکنید. هرچه به سمت چپ نزدیک بشید، سرعت انکود بالاتر ولی کیفیت خروجی پایین تر میاد. (به خاطر استفاده از متودهای آنالیز تصویر سطح پایین و سریع). اما هرچه به سمت راست حرکتش بدین، انکود شما کندتر انجام میشه ولی در عوض کیفیت خروجی بهتر میشه. (به خاطر استفاده از متودهای آنالیز تصویر پیچیده تر).

    معمولاً هدف اکثر افرادی که این مقاله رو می خونن داشتن کیفیت های خوب در حجم های کمتر هست. پس هرقدر بتونید از preset های کندتر استفاده کنید، همونقدر به این هدف نزدیک تر میشین. برای preset های کندی مثل slower و very slow باید به یک CPU قدرتمند مجهز باشید. در غیر این صورت باید ساعت ها برای انکود شدن یک فیلم سینمایی صبر کنید. در انتها یک preset داریم به نام Placebo که میشه گفت extreme ترین پریست x264 محسوب میشه. حتی اگر CPU خیلی قدرتمندی دارید استفاده از این preset توصیه نمیشه. سرعت انکود در این preset به خاطر استفاده از متود بهینه سازی نشده Motion Estimation یعنی Transformed Exhuastive چند برابر کندتر از preset ماقبل خودش یعنی very slow عمل میکنه اما چی گیرتون میاد؟ یک بهبود یکی دو درصدی در تصویر نسبت به very slow که معلومه ارزشش رو نداره. این مقدار رو میتونید با 10kbps بیت ریت بیشتر جبران کنید! در ادامه به بررسی متودهای Motion Estimation می پردازیم.

    یک نکته: شاید براتون جالب باشه که بدونید چرا کندترین Preset کدک رو Placebo نامیدند. واژه Placebo در بین پزشک ها، به داروهایی گفته میشه که هیچ تاثیر مفید یا مخربی ندارن. یعنی بیمار با مصرف اون نه بهبود پیدا میکنه و نه روش تاثیر منفی میذاره. اما بعضی بیماران اینطور به خودشون تلقین میکنن که اگر دارو مصرف کنن سریع تر درمان میشن! یا اگر دکتر بهشون دارویی تجویز نکنه فکر میکنن دکتر در کارش کوتاهی کرده! برای چنین بیمارانی معمولاً از این داروها تجویز میکنن تا مصرف کنن، نه برای اینکه براشون لازمه، بلکه به خاطر تاثیر روانی که خود عمل "مصرف دارو" در اونها میذاره! اما چرا x264 این نام رو برای کندترین Preset ـش انتخاب کرده؟ انکود با پریست Placebo چند برابر بیشتر از پریست ماقبلش یعنی Very Slow زمان میبره، اما به خاطر دلایلی که بالاتر بهش اشاره کردم، Efficiency (کارایی) بسیار پایینی داره و اختلاف کاراییش در مقایسه با پریست Very Slow خیلی ناچیز و بی تاثیره. در این بین همیشه کاربرایی هستند که فکر میکنن چون این پریست به طرز فجیعی کند هست، حتماً نتیجه اش خیلی از پریست Very Slow بهتره و به خاطر این باور اشتباه ساعت ها وقت و انرژی رو بیهوده تلف میکنن. خود من هم اون اوایل یه همچین باوری داشتم، ولی بعد از مقایسه هایی که عملاً انجام دادم، خیلی سریع به اشتباهم پی بردم!

    X264 tune : این قسمت برخی تنظیمات کدک رو برای انکود انواع ویدئو (فیلم، انیمیشن، تصاویر ثابت و کم تحرک، تصاویر نویزدار و ...) Tune یا تنظیم می کنه. پس اگر ویدئوی شما فیلم یا سریال (و بطور دقیق تر تصویری از محیط طبیعی) هست گزینه Film، اگر انیمیشن و کارتون (بیشتر انیمه و انیمیشن دو بعدی) هست گزینه Animation و اگر ویدئوی ضبط شده از محیط Desktop و نرم افزارها یا اسلایدشو هست گزینه Still Image رو انتخاب کنید.

    H.264 Profiles & Levels : کمی پایین تر دوتا گزینه دیگه تحت عنوان H.264 Profile و H.264 Level داریم. پروفایل ها به ترتیب Baseline ، Main و High هستند. Level ها هم از 1.0 تا 5.2 متغیرن. باید بدونید انتخاب Level های بالا بدین معنی نیست که کیفیت خروجی شما بهتر خواهد بود.

    Level ها بسته به عواملی مثل Reference Frames ،Resolution ،Buffer Size ،Maximum Rate و Framerate تعیین میشن. اگر شما در یک ویدئویی با رزولوشن HD و ref=3 از L5.0 استفاده کنید هیچ تفاوتی با L3.1 نداره. یا اگر یک ویدئوی SD رو با preset های سریع انکود میکنید L3.1 میتونه کافی باشه. چون در preset های کندتر از Refrence Frame های بیشتری استفاده میشه و ویدئو از محدوده یک Level خارج و به Level بالاتر وارد میشه. همچنین اگر از یک سورس خیلی با کیفیت مثل دیسک های Bluray انکود کنید و لازمه بیت ریت های چند ده مگابیتی بدین و رزولوشن خروجی رو HD یا Full HD بگیرید، به Level های بالا مثل 4.0 احتیاج دارید به این دلیل که Maxrate از حد مجاز levelهای پائین تر تجاوز می کنه.

    برای اینکه محدوده هر کدوم از شاخص ها در هر Level و Profile رو بدونید میتونید اینجا مراجعه کنید.

    عنوان: بررسی کامل فرمت H.264 شامل Profile ها و Level ها



    اگر Level و Profile رو روی حالت Auto تنظیم کنید، نرم افزار تشخیص میده برای ویدئوی شما و preset ـی که انتخاب کردین چه Level و Profile ـی رو در نظر بگیره. ولی حالت Auto برای Profile توصیه نمی شه. سعی کنید همیشه اون رو روی High تنظیم کنید مگر اینکه مطمئن بشید دستگاه شما (Device مورد نظرتون) قادر به پخش High Profile نیست.

    مورد دیگری که باید در حین انتخاب Level و Profile باید در نظر بگیرید موضوع سازگار بودن یا Compatibility هست. فایل خروجی رو قراره کجا پخش کنید؟ در تلویزیون و دستگاه های پخش خانگی؟ موبایل و تبلت؟ یا فقط در Player های کامپیوتری و نرم افزاری؟ اگر برای تماشا در کامپیوتر میخواید لازم نیست به مساله سازگاری توجه کنید، چون Player های قدرتمندی مثل Pot Player و KMPlayer با مجهز بودن به انواع Decoder هیچ محدودیتی در پخش فایل های ویدئویی ندارن. کافیه یک Codec Pack کامل و بروز روش نصب کنید تا هر نوع فایل ویدئویی رو بتونید پخش کنید.

    اما دستگاه های پخش خانگی و گجت ها چطور؟ معمولاً هر کدوم از این دستگاه ها محدوده خاصی از Resolution ، Buffer Size ، Max Rate و ... رو پشتیبانی میکنن. در نتیجه اگر Level و Profile ویدئوی شما از یک مقداری بالاتر بره دستگاه مورد نظر نمیتونه پخشش کنه.

    برای دونستن حداکثر Level و Profile پشتیبانی شده دستگاه مورد نظر یک نگاهی به سایت یا دفترچه راهنماش بندازین، یا اینکه چند نمونه ویدئو با مدت های کوتاه از هر حالت آماده و در دستگاه تست کنید و ببینید حداکثر از چه Level و Profile ـی پشتیبانی میکنه. مثلا توی سایت Apple برای گوشی iPhone 4s زده این گوشی فرمت H264 رو تا پروفایل High و Level 4.1 پشتیبانی می کنه.

    محل وارد کردن کدهای اضافی: در انتهای بخش ابی رنگ یه کادر هست که میتونیم سایر تنظیمات کدک رو با وارد کردن دستور و مقدار مورد نظر تغییر بدیم. مثلاً تغییر دادن Rate Control Lookahead و تعداد B-Frames و ... . هر کدوم از تنظیمات دلخواه اضافی مورد نظر رو میتونید اینجا وارد کنید. اما باید دقت کنید که دستور و مقادیری که این پایین دستی وارد میکنید توسط پروفایل و Level انتخاب شده Override میشه. یعنی اینکه وقتی very slow رو انتخاب کردین، رزولوشن شما HD هست و پروفایل و Level شما High L4.0 هست، اگر پایین وارد کنید ref=16 ، بعد از انکود میبینید ref=9 شده. چون Refrence Frame های بالاتر از 9 در رزولوشن HD و L4.0 نمیگنجه و باید وارد L5.0 بشه.

    الگوی وارد کردن دستور های کدک در HandBrake بدین صورت هست:

    ابتدا کد دستور مورد نظر رو تایپ میکنید، بدون زدن فاصله یک = و بعد مقدار مورد نظر رو وارد میکنید. برای اضافه کردن دستورهای بعدی کافیه بدون زدن فاصله یک : وارد کنید.

    برای اینکه بهتر متوجه بشید به نمونه زیر توجه کنید:
    کد:
    rc-lookahead=80:ref=8:bframes=8:b-adapt=2:direct=auto:me=umh:subme=10
    برای دیدن مرجع دستورات کدک x264 و عملکرد اونها میتونید به لینک زیر مراجعه کنید.

    عنوان: x264 Settings



    در پست بعدی به بررسی تب Advanced خواهیم پرداخت، جایی که میتونید تنظیمات کدک رو خودتون وارد کنید.
    آموزش انکودینگ ویدئو با HandBrake تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg 3.1.jpg (135.0 کیلو بایت, 89 نمایش)
    ویرایش توسط S!RUS : 13-10-2016 در ساعت 08:57 دلیل: بازگردانی تصاویر

  6. کاربران : 35 تشکر کرده اند از شما wasted برای ارسال این پست سودمند:


  7. #4
    ناظم بخش سخت افزار
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    ارسال ها
    1,722
    محل سکونت
    Tabriz
    محصول امنیتی
    Kaspersky
    تشکر تشکر کرده 
    3,369
    تشکر تشکر شده 
    9,810
    اعتبار کاربر
    1

    پیش فرض بررسی تنظیمات کدک (تب Advanced)

    در پست قبل preset های کدک رو بررسی کردیم. حالا میخوایم ببینیم تنظیمات کدک در تب Advanced چی هستند و چطور باید تنظیمشون کرد.



    حالت پیشرفته: اگر به ویژگی ها و تنظیمات کدک آشنایی داشته باشید و بخواید تنظیمات رو خودتون وارد کنید، گزینه Use Advanced Tab Instead رو تیک بزنید.



    در این حالت تمام چیزهایی که در بخش آبی داریم غیر فعال میشن و در عوض تب Advanced فعال میشه که همه تنظیمات کدک رو در اختیار ما قرار میده. البته همه تنظیمات کدک که خیلی زیاده. اینو میتونید از اون لینک مرجع دستورات x264 که دادم ببینید. اما تنظیمات مهم کدک که نقش اصلی رو در تعیین کیفیت خروجی دارن اینجا در دسترس هستند. بقیه تنظیمات ریز که معمولاً تاثیر چندانی ندارن و یا تغییر دادن اونها تخصص زیاد نیاز داره در پس زمینه روی حالت Default شون ست شدن.

    وارد تب Advanced میشیم.



    حالا میریم تنظیماتی که در تب Advanced موجود هست رو مختصر بررسی کنیم. چون بنده سواد آنچنانی در مورد نحوه عملکرد ویژگی ها و تنظیمات کدک ندارم، تا هرجا که بدونم توضیح میدم. اما با توجه به Tip هایی که خود HandBrake ارایه میده بهتون میگم که بالا یا پایین بودن این مقادیر چه تاثیری داره. کم و کاستی هارو به بزرگی خودتون ببخشید.

    Refrence Frames یا فریم مرجع: تعداد فریم هایی هست که هر P-Frame میتونه به عنوان مرجع ازش استفاده کنه. مقدار پیشفرض 3، حداقل مقدار ممکن 1 و حداکثر میتونه مساوی 16 باشه. تعداد فریم های مرجع هرچه بیشتر باشه فشردگی خروجی بیشتر و انکود کندتر انجام میشه. فریم مرجع تا تعداد 6 تا منطقی و مناسب هست، اما اگر دوست دارید ویدئوتون خیلی فشرده بشه و پردازنده قوی دارید میتونید مقدار 16 رو وارد کنید. توجه داشته باشید که تعداد فریم های مرجع ارتباط مستقیمی با افزایش Level شما داره. در L4.0 حداکثر فریم مرجع ممکن برای رزولوشن HD برابر 9 و در رزولوشن Full HD برابر 4 هست. برای رزولوشن های SD هم میتونید تا 16 تا وارد کنید.

    Maximum B-Frames : حداکثر تعداد B-Frame هایی که می تونن پشت سرهم بصورت متوالی قرار بگیرن هست. B-Frame ها مثل P-Frame ها هستن، با این تفاوت که B-Frame ها میتونن از فریم بعدی نیز بعنوان مرجع خودشون استفاده کنن، پس بالا بودن تعداد B-Frame ها باعث افزایش نرخ فشرده سازی خواهد بود. مقدار پیشفرض 3، حداقل مقدار ممکن 0 و حداکثر میتونه مساوی 16 باشه. B-Frame تا 5 تا مناسب و منطقی هست مگر اینکه شما میخواید در Bitrate های پایین تر تصویری با ثبات بالا داشته باشید. باید توجه کنید هرچه تعداد B-Frame ها بالا باشه انکود شما بیشتر طول میکشه. پس برای استفاده از مقادیر بیشتر باید پردازنده قوی داشته باشید. البته توجه داشته باشید که تعداد بالای B-Frames اگر Adaptive B-Frame روی Optimal نباشه تاثیر چندانی نداره. البته با توجه به اینکه این نوع فریم معمولا در صحنه های کم تحرک بیشتر اضافه می شه پس استفاده از تعداد زیاد اون در فیلم هایی که اکثر مدت زمان اونها رو صحنه های پرتحرک تشکیل می دن، تنها منجر به کند شدن سرعت انکود می شه و تاثیر نداره.

    CABAC : بعد از تموم شدن انکود، مقداری data داخل فایل ویدئویی هست که میتونه بدون تاثیر در کیفیت ویدئو (به صورت Lossless، درست مثل فایل های آرشیو ZIP و RAR) فشرده بشه. با فعال کردن CABAC میتونید این حالت رو فعال کنید تا اندکی سایز خروجی پایین بیاد. چون CABAC در مقابل کاری که میکنه تاثیرش در سرعت انکود ناچیزه و مشکل Compatibility ایجاد نمیکنه، پیشنهاد میکنم همیشه این گزینه رو تیک بزنید. CABAC در HandBrake به صورت پیشفرض روشن هست.

    8x8 Transform : این گزینه با تغییری که در I-Frames اعمال میکنه، نه تنها باعث فشردگی خروجی تا 5 درصد میشه، بلکه در بهبود کیفیت تصویر خروجی کمک خوبی میکنه، بدون اینکه تاثیر چندانی در سرعت انکود داشته باشه. پس توصیه میکنم همیشه اینو فعال کنید. اما باید توجه کنید با فعال کردن این حالت پروفایل شما به High میرسه. اگر دستگاه شما پروفایل High رو پشتیبانی نمیکنه این حالت رو فعال نکنید.

    Weighted P-Frames: این گزینه با آنالیز خاصی که روی P-Frames انجام میده، باعث فشردگی P-Frames و همچنین بهبود کیفیت تصویر خروجی میشه. تاثیر فعال بودن این گزینه رو در fade یا محو شدن تصاویر میتونید حس کنید. فعال بودن این حالت تاثیر خیلی اندکی در کاهش سرعت انکود داره، پس توصیه میکنم اینم همیشه فعال کنید. اینم اضافه کنم که دستگاه های اندکی مثل Apple TV از این حالت پشتیانی نمیکنن، اما در اکثر دستگاه ها و گجت ها استفاده از این حالت مشکلی نداره.

    Pyramydal B-Frames: بطور تئوریک B-Frameها نمی تونن مرجع فریم دیگری قرار بگیرن برخلاف I-Frameها و P-Frameها. فعال بودن این حالت یک ساختار هرمی در بین B-Frame ها ایجاد میکنه، بدین صورت که باعث میشه هر یک B-Frame مرجع B-Frame دیگر باشه که این عمل باعث فشردگی بیشتر ویدئو میشه. Off این حالت رو خاموش میکنه، حالت Strict فقط یک B-Frame به ازای هر Minigop استفاده میکنه. این حالت فقط برای پخش در دستگاه های Bluray مناسب هست. بهترین حالت گزینه Normal هست که به ازای هر Minigop چندین B-Frame استفاده میکنه.

    Adaptive B-Frames: کدک x264 چند نوع الگوریتم برای تصمیم گیری در نحوه توزیع B-Frame ها داره. (که کجا و به چه تعداد استفاده بشه). استفاده بهینه از B-Frame ها در کیفیت تصویر بسیار موثر هست. اگر Fast رو انتخاب کنید، این تصمیم گیری ها سریع ولی بی دقت انجام میشه. اگر از تعداد B-Frame های زیادی استفاده میکنید و میخواید همشون درست و به موقع استفاده بشن، باید روی Optimal تنظیمش کنید. (اگر یادتون باشه قبلاً در بخش B-Frames گفتم که تعداد زیاد B-Frame فقط وقتی موثره که Adaptive B-Frames روی Optimal باشه). اگر از Pyramydal B-Frames هم استفاده کنید، تاثیرش در کیفیت تصویر مضاعف خواهد بود. به یاد داشته باشید که استفاده از Adaptive B-Frames در حالت Optimal باعث کاهش سرعت انکود میشه. (اما به نظر من ارزشش رو داره).

    Adaptive Direct Mode: فرمت H.264 دو حالت پیشبینی برای Direct Motion Vector ها داره به نام های Spatial و Temporal. این حالت به طور پیش فرض روی Spatial تنظیم شده که در بیشتر جاها بهتر از Temporal عمل میکنه. اما بعضی جاها Temporal بهتر هست. اگر حالت Automatic رو انتخاب کنید، x264 در مقابل اندکی کاهش در سرعت انکود، خودش تشخیص میده کجا از حالت Spatial و کجا از حالت Temporal استفاده کنه که در بهبود کیفیت خروجی و اندکی کاهش سایز خروجی موثره. من حالت Automatic رو به شما پیشنهاد میکنم و خودم همیشه از این حالت استفاده میکنم.

    Motion Estimation Method: اگر مبحث Motion Estimation در تاپیک مبانی انکودینگ رو خونده باشید باید بدونید که Motion Estimation چگونه عمل می کنه. به صورت خلاصه انکودر با متودهای مختلفی سعی میکنه قسمت های مشابه بین دو یا چند فریم مجاور رو تشخیص بده و اون قسمت هارو ذخیره نکنه. متودهایی که x264 برای این کار داره با عناوینی مثل "لوزی" ، "شش ضلعی" ، "چند ضلعی های با تعداد اضلاع فرد" و ... شناخته میشن. X264 به طور پیشفرض از متود "شش ضلعی" یا Hexagon استفاده میکنه. پیشنهاد من به شما متود Uneven Multi-Hex هست. این متود با چندین الگوی مختلف تحرکات خیلی پیچیده پیکسل هارو به طور دقیق ثبت میکنه. متودهای Motion Estimation هرچه پیچیده تر باشن سرعت انکود پایین تر میاد. اما در عوض میتونید در Bitrate های پایین، تصویر خوب و باثباتی داشته باشید. (مثلاً در صحنه هایی که حرکات خیلی تندی داره از بهم ریختن تصویر و به وجود اومدن Artifact جلوگیری میکنه). دوتا Motion Estimation کندتر هم هست که اصلاً توصیه نمیکنم. اولی Exhuastive هست که به تعبیر HandBrake، به شکل احمقانه ای دونه دونه پیکسل هارو در بخش های وسیعی آنالیز میکنه که چند برابر Uneven Multi-Hex زمان میبره فقط برای مقدار بسیار اندکی فشردگی! متود بعدی هم Transformed Exhuasive هست که خیلی کندتر از قبلی دونه دونه پیکسل هارو به مراتب دقیق تر انالیز میکنه، باز هم برای مقدار خیلی اندکی فشردگی که مسلماً ارزشش رو نداره. حتی اگر پردازنده چند میلیون تومنی هم دارید، این دو متود اصلاً توصیه نمیشه.

    Subpixel Motion Estimation: این قابلیت subpixel-precision motion estimation و متودهای mode decision رو کنترل میکنه. 11 حالت برای این قابلیت موجوده که به طور پیشفرض x264 روی هفتمی تنظیم شده. من هم پیشنهاد میکنم بذارید روی هفتمی بمونه. (اگرچه کمی کنده). اما اگر پردازنده قدرتمندی دارید، حالت دهم یعنی QPRD رو پیشنهاد میکنم. (اگر شماره 10 رو انتخاب کنید باید حتماً trellis=2 باشه. یعنی Always) حالت یازدهم توصیه نمیشه چون در مقابل تاثیر اندکی که در کیفیت و فشردگی خروجی داره بسیار زمان بره، حتی با پردازنده های قدرتمند. (اگر از اصطلاحات و تعاریف این بخش زیاد سر در نیاوردید، به لینک دستورات مرجع x264 که قبل تر گذاشتم مراجعه کنید. چون خود منم چیز زیادی نمیدونم، فقط در این حد اطلاع دارم که هرچه از متودهای رده بالای این بخش استفاده بشه در بهبود کیفیت و فشردگی خروجی موقر تره)

    Motion Estimation Range: محدوده پیش بینی حرکات Block هارو بر اساس پیکسل تعیین میکنه. به صورت پیشفرض برابر 16 هست. برای Motion Estimation Method های Uneven Multi-Hex و بالاتر میشه این مقدار رو بیشتر از 16 گرفت. هرچه ME Range بیشتر باشه، کدک بهتر میتونه تحرکات واقعی پیکسل هارو شناسایی کنه و در نتیجه تصویر در صحنه های Complex و پرتحرک ثبات خودش رو بیشتر حفظ میکنه. اگر از متود تخمین تحرکات Uneven Multi-Hex استفاده میکنید، پیشنهاد میکنم ME Range رو روی 24 قرار بدید. اگر سورس باکیفیتی دارید (مثل دیسک های Bluray و فیلم ضبط شده با دوربین های دیجیتال) و رزولوشن رو HD یا Full HD تنظیم کردین، پیشنهاد من به شما اینه که از merange=24 استفاده کنید. بیشتر از 24 رو توصیه نمیکنم، چون از این بیشتر خیلی سرعت انکود رو کند میکنه و تاثیر محسوسی در کیفیت خروجی نداره. ضمناً باید اشاره کنم که کندترین و اکستریم ترین preset کدک یعنی Placebo هم به همین مقدار 24 برای ME Range اکتفا کرده. پس شما هم بهتره به x264 اعتماد کنید و از 24 فراتر نرید که فقط وقت تلف کردنه.

    Partition Type: اگر درست متوجه شده باشم، اینجا تنظیم میکنید کدک، Macroblockهارو (بلوک های 16×16 رو) چطور و با چه دقتی برای پیدا کردن قسمت های مشابه آنالیز کنه. مشخصاً هرچه دقت آنالیز رو بیشتر تعیین کنید نتیجه مطلوب تری خواهید داشت. هرچه پارتیشن های بیشتری آنالیز بشه، تصمیم گیری های بهتری اعمال میشه. کدک به طور پیش فرض این پارامتر رو روی Most (اکثر) تنظیم کرده. بقیه گزینه ها هم None (هیچ) ، Some (برخی) و All (همه) پارتیشن ها هستند. پیشنهاد من به شما اینه که روی All تنظیم کنید.

    Trellis: با اعمال Trellis Quantization روی Macroblock ها باعث فشردگی بیشتر میشه. در حالت Encode Only این عمل رو فقط موقع انکود اصلی انجام میده که با اندکی کاهش در سرعت باعث فشردگی 3 الی 5 درصدی خروجی میشه. اگر Always رو انتخاب کنید، هم موقع انکود و هم موقع آنالیز عمل میکنه که فشردگی رو مضاعف میکنه ولی انکود بازهم کندتر پیش میره. همچنین باید بدونید اگر Trellis=2 باشه، بالا بردن Bitrate به کندتر شدن انکود منجر میشه. پیشنهاد من اینه که Trellis رو مساوی 1 بگیرید. اما اگر میتونید کمی کند بودن انکود رو تحمل کنید یا پردازنده قدرتمندی دارید حتماً Trellis رو روی 2 یا همون Always تنظیم کنید. ضمناً به خاطر بیارید که برای subme=10 حتماً باید trellis=2 باشه.

    Deblocking: یکی از مهم ترین تنظیمات حوزه Psychovisual کدک هست. بالایی Strength Deblocking و پایینی Threshold Deblocking رو تعیین میکنه. عددی که بالا قرار داره رو بهش میگن Alpha Deblocking و عدد پایینی رو بهش میگن Beta Deblocking. مقادیر Deblocking رو با فرمت X:X ثبت میکنن که سمت چپی آلفا و سمت راستی بتا هست. مثلاً وقتی نوشته 1-:2- یعنی 2- آلفا و 1- بتا هست. بالا بردن مقدار Alpha Deblocking در برطرف کردن Blocking Artifact (یا به اصطلاح همون شطرنجی شدن تصویر که در اثر کمبود Bitrate پیش میاد) بسیار موثره. اما مقداری از جزئیات تصویر رو از دست میدید. پایین آوردن Alpha Deblocking (پایین تر تا مقادیر منفی) باعث میشه بعد از انکود جزئیات تصویر و تیزی لبه ها در تصویر شما خوب باقی بمونه، ولی اگر Bitrate کم باشه ممکنه Blocking Artifact (شطرنجی شدن تصویر) ایجاد بشه.

    اگر بخوایم Alpha Deblocking رو خلاصه کنیم، مقادیر بالا (مثبت) باعث از دست رفتن جزئیات تصویر، از بین رفتن حالت شطرنجی یا Blocking Artifact میشه. اگر در بالا بردنش زیاده روی کنید تصویر تار میشه. مقادیر پایین (منفی) باعث حفظ جزئیات و تیزی لبه ها در تصویر میشه. افراط در پایین آوردنش باعث پدیدار شدن Blocking Artifact میشه.

    اما Beta Deblocking چی هست؟ Beta Deblocking میشه گفت عملکرد هوشمندانه ای داره و تمرکز فیلتر رو تنظیم می کنه، بدین صورت که این مقدار تعیین میکنه که داخل هر Block چه چیزی از جزئیات تصویر محسوب میشه. مقادیر کم(منفی) Beta Deblocking باعث میشه بلاک های Flat (ساده/با جزئیات کم) بیشتر تحت تاثیر Alpha Deblocking قرار بگیرن و بلاک های Complex (پیچیده/ با جزئیات زیاد) کمتر. مقادیر بیشتر (مثبت) Beta Deblocking هم عکس این عمل میکنن.

    Psychovisual Rate Distortion Optimaization و Psychovisual Trellis: این دو قابلیت کدک با این هدف طراحی شدن که جزئیات تصویر طوری حفظ بشه که به نظر انسان خوب بیاد نه Metriceهای کامپیوتری مثل PSNR! البته Psychovisual Trellis جزو ویژگی های experimental کدک محسوب میشه و نسبی هست. نمیشه گفت بالا یا پایین بودن اون خوبه یا بده. بلکه شما باید ببینید در کدوم حالت تصویر به نظرتون بهتر میاد. همچنین به جنس و نوع تصویر هم بستگی داره. منظورم اینه که برای هر جور تصویری نمیشه همیشه از مقادیر مشخصی استفاده کرد.

    در x264 یک دستور واحد برای این دو مقدار هست بدین صورت: psy-rd=X,X . رقم سمت چپ Strength مربوط به Psy RDO هست و رقم سمت راست Strength مربوط به Psy trellis هست.

    حتماً الان دچار سردرگمی شدید که Deblocking ،Rate Distortion و Psychovisual Trellis رو چطور باید تنظیم کنید. پس دعوت میکنم ادامه متن رو بخونید.

    چطور تنظیمات Deblocking و Psy-RD رو ست کنیم؟

    اگر یادتون نرفته باشه، کمی قبل تر که هنوز داشتیم preset های آماده x264 رو بررسی میکردیم، یک بخشی بود تحت عنوان x264 tune. به خاطر آوردین؟

    خب. گفته بودم x264 tune مستقیماً تنظیمات Deblocking و Psy-RD و چند تنظیم دیگه مثل aq و .. رو تغییر میده.

    من اینجا تنظیمات مناسب Deblocking و Psy-RD برای سه نوع از ویدئوهارو براتون مینویسم (با توجه به اون Tuneها)، میتونید هر موقع از تب Advanced استفاده میکنید و به x264 Tune دسترسی ندارید، دستی این مقادیر رو وارد کنید.

    فیلم، سریال، مستند، موزیک ویدئو:

    کد:
    Deblocking = -1:-1 / Rate Distortion = 1.00 / Psychovisual Trellis = 0.15

    Screen Captures، کلیپ های اسلایدشو:

    کد:
    Deblocking = -3:-3 / Rate Distortion = 2.00 / Psychovisual Trellis = 0.70

    انیمیشن و کارتون:

    کد:
    Deblocking = 1:1 / Rate Distortion = 0.40 / Psychovisual Trellis = 0.00

    اگر از Bitrate های خیلی پایین (400-500kbps برای فیلم های HD و 200-300kbps برای فیلم های SD) استفاده میکنید و همه تنظیمات رو روی کندترین حالت ست کردین و میخواین یک فیلم سینمایی رو در 200-300 مگابایت در بیارید، هرچند از متودهای پیشرفته آنالیز و انکودینگ استفاده کردین، اما بازهم به خاطر کمبود بیت ریت Deblocking Artifact (حالت شطرنجی) در تصویر گاه و بیگاه دیده میشه. برای جلوگیری از این حالت مجبورید کمی از جزئیات تصویر رو فدای سایز خروجی کنید تا تصویر شطرنجی نشه. (کمی تیزی ها از بین میره و تصویر Blury میشه، اما قابل قبول هست و به نظر بهتر میاد). در این حالت پیشنهاد میکنم Deblocking و Psy-RD رو اینطوری ست کنید.

    کد:
    Deblocking = 1:2 / Rate Distortion = 1.00 / Psychovisual Trellis = 0.05

    باز هم تاکید میکنم، اینها بستگی به شما داره که از چه مقادیری استفاده کنید. اگر علاقه ای به تغییر دادنشون ندارید، بذارید همه شون روی پیشفرض باشن.

    نکته: برای فعال بودن Psychovisual Trellis باید حداقل Trellis=1 باشه.

    Adaptive Quant Strength: اینجا تعیین میکنید انکودر چطور بیت هارو در هر فریم پخش کنه. هرچه مقدار AQ Strength پائین باشه بیت هار از Block های Flat گرفته و به Block های Complex داده میشه تا جزئیات حفظ بشه. اما ممکنه در تیزی لبه ها (مثلاً تیزی لبه لباس شخصی در فیلم یا لبه یک ساختمان) خراب و jagged (دندانه دار) بشه و در بلوک های Flat و بخصوص تاریک هم حالت Blocky پیش بیاد. این هم جزو ویژگی های experimental کدک هست و توصیه من به شما اینه که بهش دست نزنید.

    No DCT-Decimate: ویژگی DCT Decimation باعث میشه به بلاکی 8×8ـیی که تقریباً خالی از محتوا/تصویر هستن هیچ بیتی اختصاص داده نشه و در نتیجه سایز خروجی کاهش پیدا کنه. اما فعال کردن این گزینه باعث خاموش شدن DCT Decimation میشه و ممکنه تصویر خروجی دچار حالت grain یا نویز بشه. عده ای عمداً از این ویژگی برای ایجاد جلوه خاصی در تصویر استفاده میکنن. بیشتر مواقع این گزینه تاثیر مخربی روی تصویر داره و استفاده ازش توصیه نمیشه.

    در انتهای صفحه باز یک کادر مخصوص تایپ دستورات اضافی داریم. اگر به اندازه کافی تخصص دارید و خوب با دستورات کدک اشنا هستید میتونید دستورات اضافی تون رو در کادری که در پایین هست وارد کنید. مثلاً ما دستور Rate Control Lookahead رو در داخل تب Advanced نداریم، اما میتونیم خودمون دستی اون پایین دستور و مقدار مورد نظر رو اینطوری وارد کنیم:

    کد:
    rc-lookahead=100

    همچنین اگر دقت کنید با تغییر دادن هر کدوم از مقادیر در تنظیمات بالا، کد دستور و مقدارش این پایین ثبت میشه. اگر دستوری در کادر پایین دیده نمیشه، به این دلیله که مقدار دستور روی حالت Default هست و تغییرش ندادین. مثلاً ref=3 هیچ وقت در پایین ثبت نمیشه مگه اینکه به مقداری غیر از 3 تغییرش بدین.

    خب. بخش اصلی آموزش که تنظیمات کدک بود به سلامتی تموم شد. موارد باقی مونده رو هم در پست بعدی بررسی و آموزش رو تموم میکنیم.
    آموزش انکودینگ ویدئو با HandBrake تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg 4.1.jpg (138.3 کیلو بایت, 92 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 4.2.jpg (23.9 کیلو بایت, 89 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 4.3.jpg (161.0 کیلو بایت, 91 نمایش)
    ویرایش توسط S!RUS : 13-10-2016 در ساعت 08:58 دلیل: بازگردانی تصاویر

  8. کاربران : 33 تشکر کرده اند از شما wasted برای ارسال این پست سودمند:


  9. #5
    ناظم بخش سخت افزار
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    ارسال ها
    1,722
    محل سکونت
    Tabriz
    محصول امنیتی
    Kaspersky
    تشکر تشکر کرده 
    3,369
    تشکر تشکر شده 
    9,810
    اعتبار کاربر
    1

    پیش فرض تنظیمات صدا، زیرنویس و Chapter Marker ها

    5- تنظیمات فرمت و Stream های صدا



    کارهایی که در تب Audio میتونیم انجام بدیم به بخش تقسیم میشه. یکی تنظیمات مربوط به فرمت صدای خروجی، تعداد کانال و بیت ریت و ...، و دیگری اضافه کردن یا انتخاب کردن Stream های صدا هست.اگر با مفهوم Stream آشنا نیستید، خیلی خلاصه توضیح میدم. داخل هر Container مثل MKV و MP4 و ... میشه چند تصویر، صدا و زیرنویس رو جا داد. به هر کدوم از اینها یک Stream گفته میشه. مثلاً یک فایل MKV میتونه یک Stream تصویر، دو Stream صدا (یکی صدای اصلی و یکی دوبله) و چند زیرنویس در زبان های مختلف داشته باشه. (دقت کنید این مثال بود، هرچندتا Stream از هر نوع میتونید داخل یک فایل MKV داشته باشید)

    اگر سورس شما بیش از یک Stream صدا داشته باشه، مطابق تصویر زیر میشه Stream مورد نظر رو انتخاب کرد.



    برای اینکه بتونید Stream های دیگه رو هم به خروجی اضافی کنید، مطابق تصویر زیر باید یک Track دیگه درست کنید و Stream مورد نظر رو انتخاب کنید.



    حالا میریم سراغ تنظیمات فرمت و کدک صدا. تصویر زیر رو ببینید:



    در بخش های آبی میتونید فرمت و کدک، Bitrate و Sample Rate هر کدوم از Stream های صدا رو تعیین کنید. در بخش Codec لیستی از کدک های صدا با فرمت هاشون رو میبینید. عبارت داخل پرانتز نام کدک و عبارت بیرون پرانتز نام فرمت صدا هست. مثلاً در گزینه (AC3 (ffmpeg ، عبارت داخل پرانتز یعنی ffmpeg نام کدک یا انکودر صدا و AC3 نام فرمت صدا هست.

    همچنین گزینه هایی در قسمت Codec دیده میشه مثل AAC Passthru و AC3 Passthru و Auto Passthru و ... . Passthru همون کوتاه شده Pass Through هست. این گزینه ها به این شکل عمل میکنن که فرمت صدای سورس شما هرچی باشه، با حفظ Bitrate و Sample Rate فقط فرمتش رو تغییر میده. یعنی اگر صدای شما MP3 320kbps 48KHz باشه، با انتخاب گزینه AC3 Passthru به AC3 320kbps 48KHz تبدیل میشه. اما گزینه Auto Passthru چیه؟ این گزینه هم صدای سورس شما هرچی باشه بدون اعمال هیچ تغییری در داخل فایل MKV یا MP4 شما قرار میده. درست مثل اینکه Stream صدارو Mux کردین داخل Container.

    در بخش های نارنجی میتونید نوع حالت ترکیب شدن صدا یا کانال های صداتون رو تعیین کنید.

    اگر دوست دارید برای Stream های صداتون اسم بذارید، کافیه دکمه Show Advanced رو بزنید. نامی که وارد میکنید در Media Info خروجی شما ثبت میشه.

    با زدن اون دکمه های ضربدر هم Track مورد نظر حذف میشه.

    نکته آخر: همونطور که در تصویر بالایی میبینید، لازم نیست فرمت، Bitrate، Sample Rate و نوع کانال Stream ها یکی باشه و میتونید هر کدوم رو مطابق میلتون تنظیم کنید.

    6 - تنظیمات زیرنویس

    در تب Subtitle هم میتونید Stream های زیرنویس رو به فایل MKV یا MP4 تون اضافه کنید.



    اگر سورس شما Stream (های) زیرنویس داشته باشه میتونید با کلیک روی دکمه Add بهشون دسترسی داشته باشید. اگر میخواید یک زیرنویس مجزا رو داخل Container قرار بدید، روی دکمه Import SRT باید کلیک کنید. نیاز به توضیح نداره که زیرنویس شما حتماً باید با پسوند SRT باشه. در پایین هم میتونید زبان و فرمت متن زیرنویس و زمان بندی زیرنویس رو (در واحد میلی ثانیه) تغییر بدید.

    7- Chapter Markers



    در تب Chapter شما میتونید Chapter Marker ایجاد کنید یا از Chapter Marker جاری خروجی با فرمت CVS بگیرید. حالا Chapter Marker چیه؟ علامت هایی هستن که روی دقایق خاصی از ویدئو زده میشن تا بازه زمانی خاصی از ویدئو (Chapter) مشخص بشه. کاربردشون اینه که موقع تماشا در دستگاه های پخش DVD و Bluray یا در نرم افزارهایی مثل PowerDVD میشه با انتخاب هر کدوم از این Chapter ها به اون بازه زمانی که توسط Marker ها علامت گذاری شده پرید. حتماً در DVD ها چنین چیزی دیدید. اگر از قبل فایل CVS شامل Chapter Marker های مورد نظر رو دارید، میتونید با استفاده از دکمه Import وارد و ازشون استفاده کنید. به نظر من با وجود Seek Bar در پلیرها استفاده از Chapter Marker ها ضروری نیست.

    بسیار خب. تمام تب هارو بررسی کردیم و داریم به پایان آموزش نزدیک میشیم. در پست بعدی نحوه وارد کردن Task به صف (Queue) و شروع انکود رو شرح میدم. همچنین چیزهایی مثل Prefrences برنامه و نحوه ساختن Preset اختصاصی باقی مونده که اونارم شرح میدم.
    آموزش انکودینگ ویدئو با HandBrake تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg 5.1.jpg (86.1 کیلو بایت, 89 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 5.2.jpg (64.4 کیلو بایت, 89 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 5.3.jpg (74.2 کیلو بایت, 89 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 5.4.jpg (88.2 کیلو بایت, 89 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 5.5.jpg (55.2 کیلو بایت, 89 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 5.6.jpg (63.1 کیلو بایت, 89 نمایش)
    ویرایش توسط S!RUS : 13-10-2016 در ساعت 08:59 دلیل: بازگردانی تصاویر

  10. کاربران : 30 تشکر کرده اند از شما wasted برای ارسال این پست سودمند:


  11. #6
    ناظم بخش سخت افزار
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    ارسال ها
    1,722
    محل سکونت
    Tabriz
    محصول امنیتی
    Kaspersky
    تشکر تشکر کرده 
    3,369
    تشکر تشکر شده 
    9,810
    اعتبار کاربر
    1

    پیش فرض شروع انکود و کار با Queue / کار با Preset ها / Preferences برنامه

    8- وارد کردن Task به Queue



    خب. شما ویدئوتون رو وارد برنامه کردید، تنظیمات رزولوشن ، Ratecontrol ، انکودر صدا و تصویر و سایر کارهارو انجام دادید. حالا کافیه محل ذخیره شدن خروجی رو تعیین کنید و همه این هارو به صورت Task (وظیفه) وارد صف کنید تا پروسه انکود شدن ویدئو شروع بشه.



    مطابق تصویر در مرحله اول محل ذخیره شدن خروجی رو مشخص کنید. بعد روی Add To Queue و بعد روی Start کلیک کنید.

    اگر چند ویدئو دارید و میخواید همه رو باهم انکود کنید چطور؟ کافیه بعد از فرستادن قبلی به صف (Queue) ویدئوی بعدی رو وارد برنامه کنید، تنظیمات دلخواه رو انجام بدین و دوباره روی Add To Queue کلیک کنید. حتی وقتی برنامه مشغول انکود هست (حین انجام یکی از وظیفه ها در Queue) میتونید این کار رو انجام بدید.

    سوال: وقتی HandBrake مشغول انکود هست، آیا تغییر دادن تنظیمات باعث اختلال در پروسه انکود میشه؟
    جواب: خیر. وقتی شما یک Task رو وارد Queue کردید، دیگه هیچ چیز نمیتونه اون Task رو تغییر بده، پس وقتی HandBrake مشغول کاره، میتونید در محیط برنامه هر کاری انجام بدین.

    برای دیدن Queue کافیه روی دکمه Show Queue کلیک کنید. پنجره ای مطابق تصویر زیر براتون باز میشه:



    در هر دو بخشی که با کادر آبی رنگ مشخص شده، اطلاعات مربوط به پیشرفت انکود رو میتونید ببینید. اطلاعاتی از قبیل زمان باقی مانده به اتمام Task، سرعت جاری و متوسط سرعت انکود با واحد فریم بر ثانیه، زمان سپری شده از شروع انجام Task تاکنون و تعداد Task های باقی مانده. همچنین در پنجره Queue میتونید ببینید انکود در مرحله first pass هست یا second pass (در صورتی که از متود 2-pass ABR برای Ratecontrol استفاده کرده باشید).

    با فشردن دکمه Pause در پنجره Queue وظیفه جاری متوقف میشه و متونید با زدن Resume مجدداً کار رو ادامه بدید. اما با زدن دکمه Stop انکود کاملاً متوقف میشه و باید Task رو Refresh کنید.

    در پنجره Queue سه جور Task میبینیم.

    حالت اول: Task به اتمام رسیده.
    حالت دوم: Task در حال اجراست.
    حالت سوم: Task در حالت تعلیقه و پس از اتمام Task ماقبلش شروع میشه.

    سه تا دکمه هم هست که با سه رنگ مشخص کردم:

    نارنجی: با زدن این دکمه Task به اتمام رسیده از نو شروع میشه.
    سبز: با زدن این دکمه Task مورد نظر رو میتونید مجدداً ویرایش کنید.
    قرمز: با زدن این دکمه Task مورد نظر از Queue حذف میشه.

    در پنجره Queue یک چیز دیگه باقی مونده. بخش When Done هم تعیین میکنه بعد از اتمام همه Task ها چه اتفاقی بیفته. در تصویر من تنظیم کردم بعد از اتمام کار سیستم Hibernate بشه. میتونید هر کدوم از گزینه های زیر رو مطابق میل انتخاب کنید:

    اگر میخواید بعد از اتمام کار هیچ اتفاقی نیفته Do Nothing رو انتخاب کنید.



    9- کار با Preset ها



    در پست های قبلی دیدیم x264 چند حالت از تنظیماتش رو به صورت preset (از پیش تعیین شده) قرار داده. HandBrake هم اومده چند تا preset دیگه در سمت راست اضافه کرده که به دو دسته تقسیم میشه.

    Devices: تنظیمات بهینه شده برای انواع گجت ها
    Regular: تنظیماتی که غالباً ازشون استفاده میشه. (به تعبیر برنامه نویس HandBrake)

    اما در ادامه یه بخش User Presets هم هست که شما میتونید خودتون Preset های خودتون رو بسازید. شما میتونید از تنظیماتی که خودتون وارد کردید و زیاد ازشون استفاده میکنید Preset بسازید تا مجبور نباشید هر بار تنظیمات رو از اول وارد کنید. مثلاً در تصویر میبینید یک preset با اسم wasted هست شامل تنظیمات همیشگی منه.
    برای ایجاد preset های شخصی، کافیه بعد از ست کردن تنظیمات مطابق میل، روی دکمه Add کلیک کنید. در پنجره باز شده هم میتونید اسم و توضیحات preset رو وارد کنید.

    برای حذف یک preset روش یک بار کلیک کنید و دکمه Remove رو بزنید.

    در قسمت Options هم چندتا چیز خوب داریم:

    Set Default: پریست انتخاب شده رو به preset پیش فرض برنامه تبدیل میکنه.
    Update Selected Preset: پریست انتخاب شده رو بروزرسانی میکنه. (تغییراتی که در Preset انجام دادید رو ثبت میکنه)
    Import و Export: با Export میتونید preset هاتون رو به صورت فایل ذخیره کنید. (برای به اشتراک گذاری یا استفاده در آینده) و با گزینه Import میتونید preset هایی که به صورت فایل ذخیره شدن رو لود و استفاده کنید.
    Reset Built-In Presets: اگر در preset های خود HandBrake تغییری داده باشید، با زدن این گزینه میتونید همه رو به حالت اول برگردونید.

    10- صفحه Preferences برنامه

    یک سری تنظیمات هم مال خود برنامه هست که برای دسترسی بهش باید از منوی Tools روی Options کلیک کنید.

    اونجا میتونید چیزهایی از این قبیل رو تنظیم کنید:

    - چک کردن ورژن های جدید برنامه
    - محل ذخیره شدن پیش فرض خروجی ها
    - زبان پیشفرض صدا و تصویر
    - اولویت process
    - چگونگی ثبت و ذخیره Log File (گزارش عمل)
    و ...



    آموزش تموم شد.

    اگر تا اینجا با من همراه بودین بهتون خسته نباشید میگم. امیدوارم این آموزش براتون مفید و رضایت بخش بوده باشه، و کم و کاستی هارو به بزرگی خودتون ببخشید.

    در پست بعدی ازتون دعوت میکنم دو نمونه ویدئو که با HandBrake انکود کردم رو دانلود و تماشا کنید.
    آموزش انکودینگ ویدئو با HandBrake تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg 6.1.jpg (175.1 کیلو بایت, 93 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 6.2.jpg (127.5 کیلو بایت, 86 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 6.3.jpg (54.8 کیلو بایت, 87 نمایش)
    • نوع فایل: jpg 6.4.jpg (84.0 کیلو بایت, 87 نمایش)
    ویرایش توسط S!RUS : 13-10-2016 در ساعت 09:01 دلیل: بازگردانی تصاویر

  12. کاربران : 31 تشکر کرده اند از شما wasted برای ارسال این پست سودمند:


  13. #7
    ناظم بخش سخت افزار
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    ارسال ها
    1,722
    محل سکونت
    Tabriz
    محصول امنیتی
    Kaspersky
    تشکر تشکر کرده 
    3,369
    تشکر تشکر شده 
    9,810
    اعتبار کاربر
    1

    پیش فرض کلام آخر / دو نمونه ویدئوی انکود شده با HandBrake

    حتماً براتون پیش اومده که از اینترنت ویدئویی دانلود کنید و از دیدن کیفیت عالی در حجم بسیار کمش شگفت زده بشید، و حتماً با خودتون گفتید کاش شما هم میتونستید ویدئوهاتون رو به این شکل فشرده کنید. اگر مطالب تاپیک مبانی انکودینگ ویدئو و این آموزش رو خوب مطالعه و کرده باشید، بهتون تبریک میگم، چون شما الان دانش کافی برای انجام چنین انکودهایی رو دارید. در ابتدا با دیدن حجم مطالب و اصطلاحات به ظاهر پیچیده شاید دچار سردرگمی و تردید بشید. (که آیا واقعاً میخواید این کار رو یاد بگیرید؟) درسته مبحث انکودینگ خیلی پیچیده تر از این چیزهایی هست که در این آموزش خوندید، ولی خب، لازم نیست ما همه چیز رو بدونیم. ما که قصد ساختن رابط گرافیکی برای کدک نداریم. فقط میخوایم کار با یکی از رابط های گرافیکی این کدک (x264) رو یاد بگیریم و بتونیم از قابلیت هایی که کدک در اختیارمون گذاشته خوب استفاده کنیم و به مقصودمون برسیم.

    مطمئن باشید کسانی که این کار رو انجام میدن افرادی هستن مثل من و شما. قول میدم اگه این مطالب رو خوب مطالعه کرده باشید، دفعات بعدی که چنین ویدئوهایی به دستتون میرسه با خودتون میگید: "اگر من جاش بودم، خیلی بهتر از این انکود میکردم". یعنی یکی از تفریح هاتون این میشه که Media Info ویدئوهاتون رو چک کنید و ببینید "میشه این ویدئو رو بهتر از این انکود کرد؟" و از تنظیماتی که گروه های Release بزرگی مثل YIFY در ویدئوهاشون استفاده کردن ایراد میگیرید!

    یک موضوع دیگه هم باقی مونده که لازمه همینجا روشن بشه. ممکنه بعضی از شما دوستان بپرسید آیا فلان GUI از HandBrake بهتر نیست یا مثلاً کیفیت ویدئوهای انکود شده با StaxRip بهتر نیست؟

    اگر سوالاتی از این قبیل به ذهنتون اومده، نقل قولی از یکی از پست های دوست خوبم محمدرضا (M-AUDIO) براتون میزنم تا جواب سوالتون رو به واضح ترین شکل ممکن دریافت کنید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط M-AUDIO
    یک GUI به خودی خود نه تنها هیچ کیفیتی بلکه اصلا هیچ خروجی نداره. چه برسد که بخواهد کیفیت انکودش از یک GUI دیگر بیشتر و یا کمتر باشد. از مهم ترین چیزهایی که مستقیما کیفیت رو تعیین می کنه تنظیمات Pre-Processing و تنظیمات Encoding توسط کدک مربوطه هست. از آنجایی که کدک ها و ابزارهای Pre-Processing توی این GUIها یکی هست می شه با تنظیمات یکسان، با همشون (اونهاییشون که از نظر امکانات در یک رده هستند) کیفیت یکسان تحویل گرفت.
    خب. قرار بود دو نمونه از ویدئوهایی که با HandBrake انکود کردم رو بذارم ببینید:

    ویدئوی اول یک موزیک ویدئوی انیمیشنی هست با نام Drag Ropes که براتون انتخاب کردم. مدتش 9:57 دقیقه و رزولوشنش HD هست. میتونید با حجم 20.6 مگابایت از لینک زیر دانلودش کنید:

    عنوان: Storm Corrosion - Drag Ropes



    ویدئوی بعدی یک اسلایدشوی ساده هست که با چندتا عکس از ماشین های مورد علاقم ساختمش. مدتش 4:26 دقیقه و رزولوشنش Full HD هست. این ویدئو رو با حجم 11.4 مگابایت میتونید از لینک زیر دانلود کنید:

    عنوان: Hypercars



    تنظیماتی که برای انکود این دو ویدئو استفاده کردم هم به این شکل هست:

    ویدئوی اول (Drag Ropes) :

    کد:
    rc-lookahead=250:ref=16:bframes=16:b-adapt=2:direct=auto:me=umh:subme=10:merange=24:analyse=all:trellis=2:psy-rd=0.4,0.00:deblock=1,1

    ویدئوی دوم (Hypercars) :

    کد:
    rc-lookahead=250:ref=16:bframes=16:b-adapt=2:direct=auto:me=umh:subme=10:merange=24:analyse=all:trellis=2:psy-rd=2.0,0.70:deblock=-3,-3

    اگر خواستید با این تنظیمات انکود کنید، میتونید کدهارو در تب Advanced، داخل اون فیلد مخصوص تایپ کردن دستورات کپی کنید.

    در آخر میخوام از محمدرضای عزیز (M-AUDIO) تشکری ویژه بکنم، چون هر چیزی که در این زمینه یاد گرفتم رو مدیون ایشونم.

    موفق باشید.

  14. کاربران : 32 تشکر کرده اند از شما wasted برای ارسال این پست سودمند:


  15. #8
    ناظم بخش سخت افزار
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    ارسال ها
    1,722
    محل سکونت
    Tabriz
    محصول امنیتی
    Kaspersky
    تشکر تشکر کرده 
    3,369
    تشکر تشکر شده 
    9,810
    اعتبار کاربر
    1

    پیش فرض ویدئوی آموزشی: کار با X264 Presets و تب Advanced در HandBrake

    این هم دوتا ویدئو آموزشی ضمیمه آموزش اصلی.

    در ویدئوی اول یک DVD فیلم رو با HandBrake ریپ میکنیم. اینجا از تب Advanced استفاده شده:

    عنوان: HandBrake Tutorial - Using Advanced Tab




    در ویدئوی دوم، سورس آموزش اول رو انکود کردم، اما این بار با استفاده از preset های آماده x264 :

    عنوان: HandBrake Tutorial - Using X264 Presets




    موفق باشید.

  16. کاربران : 27 تشکر کرده اند از شما wasted برای ارسال این پست سودمند:


  17. #9
    عضو متخصص
    تاریخ عضویت
    May 2012
    ارسال ها
    1,730
    سیستم عامل
    Windows 7 64Bit
    محصول امنیتی
    ESET NOD32
    تشکر تشکر کرده 
    9,411
    تشکر تشکر شده 
    11,680
    اعتبار کاربر
    1

    پیش فرض

    با سلام و وقت بخیر خدمت عزیزان.

    اولا تبریک می گم به شاهین عزیز که همچین آموزش کاملی رو برای این نرم افزار نوشتن و همچنین خیلی از قسمت هاش مثلا قسمت تنظیمات x264 اون تنها به این نرم افزار محدود نمی شه و هرجایی هم پیدا نمی شه این توضیحات به زبان فارسی. یه خسته نباشید بهشون می گم چون آموزش طولانی هست. و همچنین تشکر هم می کنم ازشون بخاطر لطفشون به بنده و آوردن نام بنده در آموزشی که خودشون تمام زحمتش رو کشیده بودن.


    به درخواست شاهین عزیز قرار شد که این تاپیک بسته بمونه. بنابراین دوستان می تونن تمام سوالات و درخواست هاشونو در رابطه با آموزش، در تاپیک مباحث HandBrake مطرح کنن. پیشنهادات و انتقادات در رابطه با متن آموزش هم می تونید از طریق پیغام خ/ب با نگارنده در میان بگذارید.

    موفق باشید.

    این موضوع بسته می باشد.

    ویرایش توسط M-AUDIO : 14-09-2013 در ساعت 17:22

  18. کاربران : 24 تشکر کرده اند از شما M-AUDIO برای ارسال این پست سودمند:


  19. #10
    ناظم بخش سخت افزار
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    ارسال ها
    1,722
    محل سکونت
    Tabriz
    محصول امنیتی
    Kaspersky
    تشکر تشکر کرده 
    3,369
    تشکر تشکر شده 
    9,810
    اعتبار کاربر
    1

    پیش فرض نسخه pdf آموزش به همراه لینک دانلود ویدئوهای ضمیمه



    سلام مجدد.

    بالاخره نسخه PDF آموزش آماده شد و از این لحظه در اختیار شماست تا دانلود و استفاده کنید.

    لینک دانلود ویدئوهای ضمیمه (نمونه ویدئوهای انکود شده و ویدئوهای آموزشی) داخل فایل PDF در دسترس هست.

    از دوست خوبم محمدرضا (M-AUDIO) برای ویرایش متن و ساختن نسخه PDF آموزش بسیار تشکر میکنم.

    Password : forum.softgozar.com




    عنوان:
    دانلود از سرور انجمن

    عنوان:
    دانلود از مدیافایر

    موفق باشید.
    آموزش انکودینگ ویدئو با HandBrake تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg PDF.jpg (91.7 کیلو بایت, 86 نمایش)
    ویرایش توسط S!RUS : 25-10-2016 در ساعت 00:09 دلیل: بازسازی مجدد تصاویر + آپلود مجدد اموزش PDF

  20. کاربران : 58 تشکر کرده اند از شما wasted برای ارسال این پست سودمند:


اطلاعات تاپیک

Users Browsing this Thread

در حال حاضر 1 در حال مشاهده این موضوع می باشد.. (0 کاربر و 1 مهمان در این انجمن حضور دارند)

برچسب برای این موضوع

بوک مارک ها

بوک مارک ها

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •